tirsdag den 15. oktober 2013

Et glimt fra barndommens somre på Møn

I går tog Henrik og jeg på tur ud i det blå på motorcyklen. Vejret var skønt og det var dejligt at komme lidt afsted hjemmefra.

Ét af stoppene var på Møn, hvor vi kom forbi mit barndoms sommerhus. Her har jeg tilbragt en del somre og legede på den store naturgrund med mine søskende, som alene er omkranset af store grantræer og med en lille å grænsende op til.

Ude fra at se har det ikke ændret sig meget siden dengang - kun farven på huset, som dengang var sort med hvide vinduer. Jeg husker også tydeligt duften af de røde nellikker, som var planet i det lille bed rundt om terrassen.
Bag huset var der dengang et lille skur med værksted og udedas. DET kan jeg huske at jeg IKKE brød mig om at sidde på. Jeg var dødbange for at falde ned i tønden :-)

Jeg håber ikke at huset har ændret sig inden for, men det kan jeg jo ikke vide, da der desværre ikke var nogen hjemme. Det havde været sjovt at tale med de nuværende ejere.

Ikke langt derfra ligger den skønneste, skønneste strand, og dengang lå der også et ishus, som var vel besøgt :-)
Et fint, fint lille sommerhus, som er - som jeg synes sommerhuse skal være - uden alle mulige moderne faciliteter, så det nærmest er som at være hjemme i sit eget hus. 
Det skal netop være meget enkelt, meget simpelt og lidt primitivt.
Her skal der vaskes op i hånden, og evt. tøjvask foregår i en balje.


 
 
 

Turen gik også forbi en dejlig gård, som er til salg i Ørslev ved Vordingborg.
Vi havde set den på netten, og ville lige forbi, og se den med egne øjne.

Korsgård, som den hedder, er en firlænget gård er fra 1872, og hele hovedbygningen er moderniseret, og fremtræder virkelig flot på alle 321 m2.

Med de fine staldbygninger ville der her være god plads til et par heste, en ko, et par geder og masser af høns, foruden selvfølgelig et par hunde og katte, og så kunne jeg have butik i den ene længe. DET VILLE JEG GERNE!!!!!! :-) Drømme, drømme :-)





Første stop på turen var egentlig i Ringsted, hvor der ligger et stort outlet center, og her købte jeg super lækkert tøj og et par støvler fra Superdry - TIL INGEN PENGE.



Fik kun taget et enkelt billed fra Stege og et enkelt fra Nyord, men må tage flere næste gang jeg kommer på de kanter.
Dejligt var der i alt fald, og begge steder er kendetegnet ved at mange af husene og bygningerne er bevaret og derved får man tydeligt en fornemmelse af, hvordan der så ud for flere hundrede år siden.

 

Det var en dejlig dag med solskin, oplevelser og god mad - bare os to :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar